Voiko raskaana joogata?

Saamme paljon kyselyitä voiko raskaana joogata?

Joogaohjaajamme Anu kirjoitti muutaman key pointin asiasta:

• Niin kuin kaikessa liikkumisessa ja joogassa, tärkeintä on kuunnella oman kehon tuntemuksia. Jos jokin liike tuottaa kipua tai jotain epämääräistä tuntemusta, niin liikkeen voi jättää pois. Jos tuntemus mietityttää, kysy neuvoa ammattilaiselta. • Liikkumista raskauden aikana kannattaa suosia: lihastasapaino (liikkuvuus+lihasvoima) auttavat kehoa matkaamaan raskauden läpi. Raskausaika on iso muutos niin keholle kuin mielelle, joten liikunnasta saat työkaluja muutokseen. Hyvästä lihastasapainosta ja peruskunnosta on hyötyä synnytyksessä (mikä on tavallaan isoja voimavaroja vaativa ”kokonaisvaltainen urheilusuoritus”) sekä raskaudesta palautuessa. Miten paljon ja mitä raskauden aikana voi liikkua?


Jokaisen kehon historia on yksilöllinen: nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos olet liikkunut vähän ennen raskautta, niin liikkumista kannattaa tarjoilla maltillisesti. Mieluummin vähän ja usein, kuin paljon ja harvoin. Eli liikuta kehoa pitkin päivää pienissä erissä ja suosi mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa. Uusien, nopeatempoisten lajien aloittamisen kannattaa jättää raskauden jälkeen. Vastaavasti läpi elämän paljon liikkuneet voivat tehdä reipastempoisempaa liikkumista kehon salliessa raskauden loppumetreille saakka. Paljon liikkuneiden haaste voi olla oppia keventämään harjoitusmuotoja. • Jooga on erittäin mainio laji raskauden ajalle: jooga opettaa kuuntelemaan ja kunniottamaan kehoa. Joogan hengitysharjoituksista saat myös rauhaa ja näitä taitoja voit hyödyntää myös synnytyksessä. Rauhallinen hengitys tyynnyttää hermostoa ja stressitila laskee, tällä on myös positiivisia vaikutuksia kohdussa kasvavalle ihmisenalulle. • Joogan aloittaville lajeiksi sopii raskausjooga, yin jooga, restoratiivinen jooga sekä yin yang-tunti. Enemmän liikkuneille sekä pidempään jooganneille voi suositella reippaampia sekä dynaamisia tunteja kuten flow jooga, vinyasa ja hatha. Jos jokin mietityttää, kysy rohkeasti lisävinkkejä joogaopettajaltasi.


Me olemme tällä sinua varten <3

Kuva maria hedengren / Kätilö Verso ja juuret Johanna Honkanen / äiti Chachi Hilden

Good Food. Good Life. Good Vibes.

OSOITE

OTA YHTEYTTÄ

Kahvila

+358503007989

Jooga ja muut

hello@ohmygoodness.fi

Vaasankatu 14

00500 Helsinki

AUKIOLOAJAT

Kahvila:

ennakkotilauksesta aamupalakasseja viikonloppuisin.

Joogaa joka päivä!

Verkkokauppa 24/7

©2019 Vege Vibes Oy

Tietosuojaseloste